اسرار دستکاری و ترکیب تصاویر با ابزار Dodge و Burning

آموزش فتوشاپ – اسرار دستکاری و ترکیب تصاویر با ابزار Dodge و Burning

در این قسمت من درباره Dodge و Burning بحث خواهم کرد و اینکه چگونه به شدت بر روی ارتقاء اثر هنری شما تاثیر می گذارد. تکنیک Dodge و Burning در رتوش پرتره و درست کردن مشکلات عمومی روشن سازی یا خلاص شدن از لکه های کوچک روی پوست به کار می رود. در این مقاله من تنها در رابطه با چگونگی استفاده از این تکنیک در دستکاری بحث می کنم زیرا این افکت اینجا بیشتر کاربرد دارد.

 

چرا و چگونه باید از ابزار Dodge و Burning استفاده کرد؟

Dodging و Burning مرحله ایی است که آخرین قسمت ها را در کارتان انجام می دهید، زمانی که دستکاری هایتان به پایان رسیده است. استفاده از ابزارها تا زمانی که با “تنظیمات کم” کار می کنید کار ساده ایی است.

دلیل اینکه کارتان را باید dodge/burn کنید این است که با این کار شما می توانید حجم بیشتری به کارتان داده و به تصویر ظاهر بسیار بهتری داده و آن را هرچه بیشتر هنرمندانه کنید. نمونه های زیر را ببینید و به نتیجه قبل و بعد آن ها دقت کنید. این یک افکت بسیار قدرتمند است.

من به این موضوع در بسیاری از آموزش هایم اشاره کرده ام و از تکرار آن خسته شده ام اما این واقعاً مهم است. شما باید همیشه “dodge و burn” را به طور غیر مخرب به کار برید، به این معنا که ابزار را به طور مستقیم بر روی نتیجه نهایی یا تصویر اصلی استفاده نکنید. شما باید همیشه به دنبال یک روش باشید که بتوانید هر زمان که لازم بود کارتان را خنثی سازی یا تغییر دهید.

شما باید به مقدار استروک هایی که در dodging و burning ایجاد می کنید توجه داشته باشید، شما نمی توانید از history برای undo کردن فعالیت هایتان استفاده کنید.

سئوال این است که چگونه باید با این ابزارها کار کنید؟ 

Dodging و Burning به طور غیر مخرب

جواب سئوال بالا این است که: با استفاده از یک لایه رنگ آمیزی شده با  و blend mode قرار داده به Overlay. بله درست است. با رنگ آمیزی یک لایه با خاکستری ۵۰% و تغییر blend mode آن به Overlay شما می توانید dodge و burn را بر آن لایه اعمال کرده به طوری که بر پیکسل های اصلی تاثیر نگذارد ولی شما را به افکت دلخواهتان برساند.

پس، زمانی که ترکیبتان آماده شد، یک لایه جدید بر روی هر کدام از دیگر لایه های پالت ایجاد کرده و به Edit>Fill بروید و در بخش Contents گزینه Use: 50% Gray را از لیست کشویی انتخاب کنید. همچنین شما می توانید با استفاده از میانبر ها به این منو دست یابید یا از دکمه راست موس>Fill بعد از اینکه ابتدا تمام بوم را انتخاب کرده اید استفاده کنید.

چرا و چگونه باید از ابزار Dodge و Burning استفاده کرد؟

Dodging و Burning مرحله ایی است که آخرین قسمت ها را در کارتان انجام می دهید، زمانی که دستکاری هایتان به پایان رسیده است. استفاده از ابزارها تا زمانی که با “تنظیمات کم” کار می کنید کار ساده ایی است.

دلیل اینکه کارتان را باید dodge/burn کنید این است که با این کار شما می توانید حجم بیشتری به کارتان داده و به تصویر ظاهر بسیار بهتری داده و آن را هرچه بیشتر هنرمندانه کنید. نمونه های زیر را ببینید و به نتیجه قبل و بعد آن ها دقت کنید. این یک افکت بسیار قدرتمند است.

من به این موضوع در بسیاری از آموزش هایم اشاره کرده ام و از تکرار آن خسته شده ام اما این واقعاً مهم است. شما باید همیشه “dodge و burn” را به طور غیر مخرب به کار برید، به این معنا که ابزار را به طور مستقیم بر روی نتیجه نهایی یا تصویر اصلی استفاده نکنید. شما باید همیشه به دنبال یک روش باشید که بتوانید هر زمان که لازم بود کارتان را خنثی سازی یا تغییر دهید.

شما باید به مقدار استروک هایی که در dodging و burning ایجاد می کنید توجه داشته باشید، شما نمی توانید از history برای undo کردن فعالیت هایتان استفاده کنید.

سئوال این است که چگونه باید با این ابزارها کار کنید؟ 

Dodging و Burning به طور غیر مخرب

جواب سئوال بالا این است که: با استفاده از یک لایه رنگ آمیزی شده با  و blend mode قرار داده به Overlay. بله درست است. با رنگ آمیزی یک لایه با خاکستری ۵۰% و تغییر blend mode آن به Overlay شما می توانید dodge و burn را بر آن لایه اعمال کرده به طوری که بر پیکسل های اصلی تاثیر نگذارد ولی شما را به افکت دلخواهتان برساند.

پس، زمانی که ترکیبتان آماده شد، یک لایه جدید بر روی هر کدام از دیگر لایه های پالت ایجاد کرده و به Edit>Fill بروید و در بخش Contents گزینه Use: 50% Gray را از لیست کشویی انتخاب کنید. همچنین شما می توانید با استفاده از میانبر ها به این منو دست یابید یا از دکمه راست موس>Fill بعد از اینکه ابتدا تمام بوم را انتخاب کرده اید استفاده کنید.

اسم لایه را به Dodge/Burn یا چیزی مانند این تغییر داده و Blend mode را به Overlay یا Softlight تغییر دهید. هر دو blend mode مانند هم کار می کنند اما Softlight افکتی با شدت کمتر دارد.

بعد از تغییر دادن Blend mode می بینید که رنگ خاکستری کاملاً پنهان می شود و حالا می توانید کار هنریتان را ببینید حتی اگر لایه های dodge/burn وجود نداشته باشند. این به این دلیل است که مقدار خاکستری ۵۰% یک اندازه طبیعی است.

 

زمانی که حالت Overlay یا Softlight است لایه dodge/burn پنهان است
در حقیقت لایه ایی که پنهان شده برای ما بهترین حالت است زیرا شئ ما به طور کلی نورها و سایه های صحنه را بهبود داده است.

تنظیمات Dodge و Burn
زمانیکه Dodge و Burn می کنید باید از “تنظیماتی با مقدار کم و پایین” و عموماً از Midtones Range استفاده کنید. من همیشه از حدود ۹ تا ۱۲% Exposure در پرتره ها و قسمت های بدن انسان و ۱۵-۲۰% در منظره ها استفاده می کنم اما حتماً نباید از این مقدار استفاده کرد. در هر دو ابزار از تنظیمات یکسان استفاده کنید (ابزار های Dodge و Burn)

 

استفاده از Dodge و Burn
حالا می دانید که چگونه براشتان را تنظیم کنید (زیرا شما از براش برای dodge و burn استفاده می کنید) حالا با بهتر کردن نورها و سایه ها شروع کنید. مستقیم به جلو بروید، تمام کاری که شما می کنید استفاده از ابزار Burn و تیره کرده تمام سایه ها در تصویر یا قسمتی از تصویراست و سپس ابزار Dodge را برداشته و بر روی قسمت های روشن بکشید.
برای افکت های قوی تر از روند های چندگانه استفاده کنید.

_______________________________________________________

امیدوارم از این آموزش لذت برده باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *