چگونه یک فایل وکتور را سازماندهی و ذخیره کنیم

آموزش ایلوستریتور – چگونه یک فایل وکتور را سازماندهی و ذخیره کنیم

وکتور یک ابزار عالی برای کارهای مشترک است، اما اگر به درستی سازماندهی نشود نا امید کننده خواهد بود. اگر در محیط مشترک کار میکنید، یا می خواهید فایل هایی برای سایت های استوک آپلود کنید، باید زمان بیشتری برای مرتب کردن و بهینه سازی فایل صرف کنید.

در این آموزش به شما نشان خواهیم داد چگونه یک فاکتور را سازماندهی و بهینه سازی کنید به گونه ای که قابل ویرایش و از دید دیگران قابل فهم باشد.

مرحله ۱
فایلی را که می خواهید بهینه سازی کنید باز کرده، سپس پنل لالیه ها را باز کرده، پنل Graphic Styles، پنل Symbols، پنل Brushes و پنل Swatches. تمام این ها در منوی Window یافت می شود.

مرحله ۲
لالیه هایی را که الزم ندارید Delete کنید. در این نمونه من یک الیه تکرار شده از دختر و چند لالیه خالی دارم که به آن احتیاج ندارم.

مرحله ۳
عناصر گوناگون را در الیه های جداگانه خودش قرار دهید. در نمونه زیر سگ و پس زمینه در یک الیه قرار دارد. من دایره پس زمینه را کپی کرده و یک الیه جدید برای قرار دادن آن می سازم، سپس بقیه الیه ها را قفل کرده و دایره را در الیه جدید قرار می دهم (control + f ) .

 

مرحله ۴
عناصر را در داخل یک الیه با هم گروه می کنیم. برای این کار عناصری را که می خواهیم گروه کنیم انتخاب کرده و Ctrl+G را می زنیم، با این کار یک Group Layer در داخل Main Layer می سازیم. Group Layer ها را نامگذاری کنید. اکثر الیه های زیر به این کار احتیاج دارند.

مرحله ۵
شما می توانید گروه لالیه های بیشتری به داخل Group Layers اضافه کنید. بعضی از اوقات که بخواهید عناصر را با هم گروه کنید باید این کار را به شکل دستی انجام دهید.
در مثال زیر یک سایه زیر ران سمت راست دختر وجود دارد. ممکن است شخص دیگری آن را ویرایش یا پاک کند، اما من آن را به شکل لایه زیرین در گروه Right Leg Layer قرار داده و نام آن را مطابق با آن قرار می دهم. می توانید با کلیک کردن بر روی حالت isolation گروه بر روی هر گروه کار کنید.

مرحله ۶
زمانی که الیه ها و گروه الیه های زیرین را می سازید به الیه های Path بر می خورید که به آن احتیاج ندارید. در این نمونه بعضی از قسمت های مو که وجود آن تاثیر در تصویرسازی ندارد را انتخاب کرده و آن ها را Delete می کنیم.

مرحله ۷
برای یافتن اشکال گم شده حالت نمایش را به Outline تغییر داده و هر الیه را امتحان کنید. در مثال زیر یک خط سر گردان بر روی پس زمینه وجود دارد. اشکال سر گردان یا الیه های متطابق Path Layer را انتخاب کرده و آن ها را delete کنید.

مرحله ۸
مسیر های پیچیده ایی که ظاهر تصویر را بد کرده و سایز فایل را افزایش داده اند را با استفاده از Simplify و یا نقاط ناخواسته را با Direct Selection و ابزار Delete Anchor Point به طور دستی پاک کنید.در مثال زیر از ویگی Simplify استفاده کردم. با simplify بعدا ویرایش path سخت می شود بنابراین اگر بخواهید خطوط را تغییر دهید پیشنهاد می کنم آن ها را به طور دستی تغییر دهید.

مرحله ۹
خطوط و قلمو ها را بزرگ گنید. من با استفاده از Expand Appearance این کار را انجام دادم ( Expand Appearance< Object )
، و سپس در مثال زیر در دایره پس زمینه خطوط خارجی را انتخاب و پر کرده و از Pathfinder Unite برای ادغام کردن دو عنصر استفاده کردم.

در این مرحله در حالی که تصویر را کوچک یا بزرگ می کنیم نباید خط ها و قلمو ها تصویر را از حالت اصلی خارج کنند. اگر این تصویر را برای کارهای شخصی ذخیره می کنید، می توانید این مرحله را انجام ندهید.

مرحله ۱۰
تمام لالیه ها و زیر لالیه ها را نامگذاری کنید. مانند الیه های زیر، حاال بیشتر از قبل مرتب به نظر می رسند و دیگر می توانیم عناصر تصویر را تنها با یک کلیک ماوس پنهان کنیم یا حرکت دهیم.

 

مرحله ۱۱
ممکن است متوجه شده باشید که فایل های وکتور با تنظیمات swatches و قلموهای خودشان می آیند. آزاردهنده ترین چیز در این میان تعداد “Junk Swatches” است که به همراه بعضی از فایل ها می آید. برایجلوگیری از مزاحمت آن ها swatches را مشخص کنید.
در این مرحله از Panels استفاده می کنیم. مسیر خود را با وجود Graphics Styles, Symbols, قلمو ها و پنل های Color Swatches بسازید تا بتوانید swatch های غیر قابل استفاده را پاک کنید. برای هرکدام از پنل ها برای آسان تر کردن این کار می توانید از منوی کشویی، گزینه “Select All Unused” را پیدا کنید. در ColorSwatches تمام رنگ ها به جز سفید را انتخاب کرده، swatch را ثبت کرده و آن ها را پاک می کنیم (با استفاده از آیکون سطل).

مرحله ۱۲
حاال تمام اثر هنری را انتخاب کرده و بر روی آیکون “New Color Group” در پایین پنل swatches کلیک می کنیم. نام این الیه را مطابق با دیگر الیه ها انتخاب می کنیم و بعد Selected Artwork و ConvertProcess to Global را تیک می زنیم و OK می کنیم. حاال باید پنل swatches تمام رنگ های استفاده شده در تصویر را داشته باشد. زیرا آن ها Global swatches هستند، اگر رنگ آن تغییر کند رنگ تصویر هم تغییر می
کند. متاسفانه gradient swatches به این روش ذخیره نمی شوند، اگر از هر کدام از gradient ها استفاده می کنید، آن ها را انتخاب کرده و به پنل swatches اضافه کنید (با آیکون صفحه کوچک).

مرحله ۱۳
برای باز کردن این فایل در کامپیوترهای دیگر، فایل با یک ۱۰ EPS version ذخیره خواهد شد، این versionبعضی اوقات با Transparent Gradients کمی مشکل دارد. در جای ممکن، رنگ های gradients شفاف را به gradients رنگ تخت تغییر دهید. تنها مشکل rendering که من دیدم زمانی بود که بر روی یک پس زمینه روشن با یک رنگ تیره شفاف gradient کار می کردم. پس با نمونه برداری از رنگ پشتی gradient و کشیدن آن رنگ به روی تراشه gradient شفاف مشکل را حل کردم. همیشه بعد از ذخیره کردن فایل EPS آن را بررسی کنید تا دیگر نگران هیچ مسئله رندر کردن نباشید.

مرحله ۱۴
اسمی برای فایل انتخاب کنید که موضوع تصویر را نشان دهد. همیشه از قسمت های زیرین در تعیین اسم فایل استفاده کنید و حتما فرمت فایل را نیز تعیین کنید چون این کار به باز شدن فایل در سیتم عامل های مختلف مثل Mac و PC که متفاوت است کمک می کند. یک نسخه را به عنوان فایل Illustrator، و یک نسخه به عنوان یک EPS فرمت ۱۰ ذخیره کنید. EPS فرمت ۱۰ نشان دهنده این است که این فایل می تواند با یکی از ویرایشگرهای وکتور باز شود.

مرحله ۱۵
یک فایل متن(.txt) کوچک با کمی اطالعات اولیه درباره فایل ها و چگونگی ارتباط با سازنده بسازید. من نسخه های نوع فایل ها، عنوان، سازنده و جایی که فایل از آن آمده را می نویسم. این یک منبع خوب هم برای کار گروهی و هم تنهایی است. فایل را به عنوان یک Zip ذخیره کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *